Shecan / She did / Femke Helon

Femke Helon

mrt 8, 2022

Wie ben je en hoe is het voor jou allemaal begonnen?

Ik ben Femke, creatieve onderneemster, CEO van 3Motion en mama van 2 jongens Thor &Jack. Ik groeide op in Sint-Gillis-bij-Dendermonde in een heel warm gezin. Papa werkte om de hoek bij de bank en mama werkte in Brussel bij DHL. Ik kom dus totaal niet uit goede job te vinden.

Na mijn humaniora heb ik Handelswetenschappen gestudeerd met afstudeerrichting Marketing. Nadien ben ik vrij snel terechtgekomen bij Kipling. Ik koos toen echt voor een bestaande structuur om te leren en ervaring op te doen en dacht er niet over na om zelfstandig te worden.

Na een jaar of drie viel mijn verantwoordelijke zes maanden uit door een moeilijke zwangerschap en kreeg ik plots veel meer verantwoordelijkheden en moest ik ook een niveau hoger rapporteren. Ik mocht met de designverantwoordelijke mee naar China
om collecties te gaan kiezen. Het was een superspannende en leerrijke periode.

Toen mijn leidinggevende terugkwam uit zwangerschapsverlof was het voor mij moeilijk om terug te keren naar mijn oude taken. De afgelopen periode was pittig geweest maar ze waren tevreden en mijn zelfvertrouwen was gegroeid. Ik heb toen aangegeven dat ik
eigenlijk wel meer wou, maar er was intern geen mogelijkheid om door te groeien.

Mijn man had toen al, samen met zijn vader, een bedrijf dat zich bezig hield met sportkledij en reclame-bedrukking. De printer die zij hadden werd enkel gebruikt voor publiciteit langs voetbalvelden en dergelijke. Bij Kipling zag ik dat stickers en affiches naar heel de wereld werden gestuurd; ik besprak dit met Wouter en hij zag veel potentieel in dit printgedeelte. Na veel brainstormen hebben wij een businessplan opgemaakt en zijn we met de bank gaan samenzitten. Het bedrijf met zijn vader is uiteindelijk in faling gegaan
en wij hebben de printer overgenomen, een gebouw gaan zoeken en zijn met ons twee begonnen in 2010.

Ik heb altijd open gecommuniceerd met Kipling, ik wist dat er heel wat materiaal besteld werd en heb dan gevraagd of wij ook een aanbieding mochten doen. We hebben die kans gekregen en gegrepen. Kipling werd onze eerste klant en met dit als referentie volgden uiteindelijk andere grote klanten zoals Thomas Cook, Lidl e.a. Zes maanden na start moesten we al iemand aanwerven, na zes maanden nog iemand en ondertussen zijn we met 48 medewerkers.

Wouter en ik zijn een complementair team. Hij houdt zich voornamelijk bezig met een stuk productie en een stuk sales. Ik neem planning, organisatie en interne sales meer op mij en ondertussen is ook de broer van Wouter erbij gekomen.

Het eerste jaar ging vrij goed, de cash kwam goed binnen en we kregen vertrouwen bij de bank. Van in het begin kwam er van klanten de vraag om wat we leverden ook te plaatsen. Op die manier stonden we zeer snel voor de keuze: ofwel blijven we klein en
missen we verschillende opportuniteiten, ofwel zien we het groter en gaan we daarin mee.
En zo zijn we eigenlijk stap voor stap groter geworden.

Kan je iets meer vertellen over 3Motion?

3Motion is een productiebedrijf, gelegen in het Oost-Vlaamse Zele, en gespecialiseerd in visuele communicatie. We doen alles wat te maken heeft met reclame en visuele aankleding; van grote billboards, spandoeken, flyers en stickers tot POS materiaal, verpakking en displays op maat tot zelfs levensgrote 3D-geprinte figuren.

Bij elk project gaan we de extra mile om er een creatieve touch aan te geven. Ook bieden we een A tot Z service, van ontwerp over productie en afwerking, tot levering en montage ter plaatse bij de klant.

We ontzorgen onze klant gedurende het gehele proces.

Hoe verloopt jullie zoektocht naar nieuwe medewerkers?

Afhankelijk van de functie is het de laatste tijd best wel moeilijk om goed personeel te vinden. We zijn momenteel vooral op zoek naar operatoren om de printers en de snijmachines te bedienen. Mensen met technisch inzicht en oog voor detail, die leiden we
dan dikwijls intern op.

Rekrutering gebeurt via VDAB, interimkantoren, social media en soms via spontane sollicitaties.

Wat is de missie van 3Motion?

Enerzijds willen Wouter en ik een bedrijf in de markt zetten dat net iets anders is, klantgericht en met nieuwe, frisse ideeën. Ook de link naar duurzaamheid is voor ons heel belangrijk. In onze sector is er nog heel wat PVC en kunststoffen. Daarom willen we met de klant gaan meedenken en samen met hen op zoek gaan naar andere oplossingen.

Daarnaast willen we automatisatie en robotisatie verder gaan uitwerken en dit in alle afdelingen; niet om medewerkers te ontslaan of uit te sparen, maar om ze te ondersteunen en aan te sporen creatief bezig te zijn. Dit met één doel voor ogen: opdrachten nog beter en efficiënter uitvoeren met de nadruk op een totaaloplossing voor de klant.

Hoe zie je de toekomst van 3Motion?

De verhuis gaat een belangrijke rol spelen om alles nog verder uit te bouwen. We zijn ondertussen tien jaar bezig en we zijn best fier op het stabiele bedrijf dat 3Motion geworden is. Maar we vinden het nu ook tijd om de interne structuur eens in vraag te stellen: ‘Doen we de juiste dingen? Hebben we de juiste partners? Wat kunnen we zelf nog veranderen?’

Ook voor onze medewerkers is dit belangrijk, je ziet hen meegroeien in je verhaal en het is belangrijk om ook iets terug te doen zodat ze de kans krijgen om zich verder te ontplooien.

Daarnaast lonkt het buitenland, met verdere verovering van Nederland en Frankrijk bovenaan het lijstje.

Hoe hebben jullie de coronaperiode ervaren?

We hebben toen sterk gevoeld dat de inzet voor onze medewerkers heel belangrijk is. Zelf ben je in eerste instantie ook in paniek omdat je je zorgen maakt om je bedrijf, maar je kan je niet laten hangen want je bent verantwoordelijk voor zoveel mensen. Dat is het menselijk aspect van ondernemen én dat is minstens even belangrijk. Ik word gelukkig als ik mijn mensen stappen zie zetten in hun groeiproces.

In de eerste weken van corona waren er veel telefoons. Voor de designers was er dan weer minder werk want het was allemaal standaardmateriaal en er moest minder ontworpen worden. In het magazijn waren er meer mensen nodig voor handenarbeid dus zijn er mensen voor een paar weken veranderd van job om te gaan werken in het atelier.

Er was een heel groot samenhorigheidsgevoel en we hebben altijd gezegd dat als we niet moesten sluiten we dat ook niet gingen doen. We werkten in halve teams, om veiligheidsredenen, zodat er niet te veel mensen tegelijk waren, maar ook omdat we het qua workload gemakkelijk konden doen zonder al te veel ingrijpende veranderingen.

Hoe ziet een doorsnee werkdag eruit?

Dat is elke dag anders. Ik heb met mijn man een beurtrol afgesproken: de ene blijft ‘s morgens bij de kinderen en doet ze naar school, de andere begint om 7u in het bedrijf om de productie te checken.

Sinds een negental maanden hebben we een personal coach ingeschakeld. Wouter en ik sporten zeer graag maar op drukke dagen was daar geen tijd voor.
Nu hebben we een vast schema: de ene week sporten we één keer in de week en de andere week twee keer. We doen dit thuis, om half zeven s’ morgens en dit werkt goed, je begint aan de dag met een heel andere mindset.

Eén van onze medewerkers, Marjan, gaat tweemaal in de week de kindjes van school halen en kookt dan voor hen. Op die dagen werk ik tot zeven uur s’ avonds. Op maandag stop ik om vijf uur, ga ik hen halen en is het mama-avond en op woensdag vangt mijn moeder ze op.

Ik vond het een grote stap om te zetten en dit op deze manier te organiseren maar het geeft mij zo veel meer ademruimte. Als ik nu bij de kinderen ben, ben ik er ook echt en hetzelfde geldt ook als ik op mijn werk ben.

Welke tips heb jij nog voor andere vrouwelijke ondernemers?

Het belangrijkste dat ik wil meegeven is: ‘Laat je helpen, zoek naar oplossingen’. Zeg eens ‘ja’ als iemand iets wil doen voor jou. Anders beland je in een vicieuze cirkel, je raakt gefrustreerd en daar heeft niemand baat bij.

Daarnaast is het ook belangrijk om te netwerken en verhalen te delen. Enerzijds de kleine successen delen met andere en anderzijds beseffen dat het ook bij hen soms ploeteren is. En daar is niks mis mee!

Recente interviews