Shecan / She did / Sonia Pypaert

Sonia Pypaert

mrt 8, 2022

Wie ben je en wat doe je precies?

“Ik ben Sonia, mama, ondernemer, auteur en podcaster”. Ik studeerde Bedrijfseconomische Wetenschappen aan de Universiteit van Gent. Nadien volgde ik nog een extra opleiding, Economische Wetenschappen, om aan de slag te gaan in het Secundair Onderwijs.

Het ondernemerschap zat zeker in mijn genen (mijn ouders hebben tot in 2002 een superette uitgebaat), maar soms doorloop je als mens een heel traject vooraleer dit naar boven komt. De trigger voor mij was de geboorte van mijn oudste zoon, mijn zorgenkindje in 1991. Dit veranderde mijn leven van de ene minuut op de andere en ik heb tijd nodig gehad om dit te kunnen plaatsen. De geboorte van mijn gezonde, tweede zoon heb ik echter aangewend als boost om een negatieve ervaring om te vormen tot een kracht. Waarna in 1996 mijn ondernemersverhaal begonnen is met het openen van ‘The Baby’s Corner’.

The Baby’s Corner is een kruisbestuiving tussen een winkel in babyartikelen en een boetiek met baby- en kinderkledij.
In 2016 lanceerde ik ons eigen huisgemaakt magazine ‘Spruitjes’ boordevol tips en een overzicht van het seizoensaanbod voor baby, kind, aanstaande mama én oma.

Vanuit mijn jarenlange ervaring in de retailwereld (the baby’s corner) creëerde ik in 2018 een eigen concept met producten rond het bewaren van herinneringen. Het verleden is onlosmakelijk met onszelf verbonden en zo kan je herinneringen heel tastbaar bewaren en meenemen voor later.

Mijn merk Tales of Glory is hét antwoord op de prangende vraag om te kunnen bewaren en dat veilig, opgeruimd en mooi. Want soms wil je terugkijken en stilstaan bij het verhaal van je kind(eren) en dat kan met een uitgebreid assortiment milestonedozen. Een puzzel van cocondoosjes die ouders vullen met alle belangrijke en emotionele herinneringen uit de baby- & kindertijd van hun kind. De echofoto’s, eerste foto’s, eerste kleertjes, … capteren en bewaren. Want elk kind heeft recht op een eigen verhaal. Dat is mijn missie.

Ik schreef ondertussen ook twee boeken: ‘Onder mama’ s’ en ‘Mama’s weten waarom’.

‘Onder mama’s’ is de ultieme zwangerschapsgids dat wegens zijn grote succes leidde tot het opstarten van een warme community voor aanstaande en ervaren mama’s. Ondermamas.be is een platform waarop mama’s terechtkunnen voor allerhande informatie rond zwanger worden en zwanger zijn.

Hoe ben je begonnen met je bedrijf?

Mijn ouders waren bereid een deel van hun superette af te staan. Met een nieuwbouw, een tuinhuis, een magazijntje zonder rekken, twee vaste medewerkers – Martine & Isabel, nog steeds actief bij ons – en twee studenten ben ik begonnen.

Ik heb mij een jaar op voorhand voorbereid, onder andere door een marktstudie te doen waaruit bleek dat er toch behoorlijk wat concurrentie was en waarbij ik de boodschap kreeg dat het van mezelf ging afhangen of het al dan niet een succes werd. Ik besefte ook dat mijn mama-traject zwaarder was dan dat van iemand anders en dat het een uitdaging ging zijn om alles georganiseerd te krijgen.

Maar uiteindelijk heb ik mijn botten aangedaan en ben ik ‘gesprongen’. Ik had een duidelijke visie, ik wist waar ik naartoe wou en welke consument bij mij paste en ik ben ervoor gegaan. Bij ondernemen komt het er op aan om stappen te durven zetten én te ‘DOEN’, ook al is je businessplan maar voor 75% uitgewerkt. Het klinkt cliché, maar al doende leert men én krijg je voortschrijdend inzicht waardoor je weer nieuwe dingen gaat ontdekken.

Wat is de missie van je bedrijf?

The baby’s corner is steeds op zoek naar zalige collecties die warmte, kwaliteit en persoonlijkheid combineren.

Onze missie belooft kwaliteit en zorg en we verlenen dit graag aan alle ouders en grootouders. Onze missie is persoonlijk contact met onze klanten en een aanbod écht op maat van wat de zovele aanstaande mama’s en papa’s nodig hebben.

Alles wat we doen is één grote reis naar (toekomstige) ouders en grootouders. We willen de gids zijn voor de belangrijkste reis in hun leven.

Wat waren je grootste uitdagingen?

In 2010 investeerden we in de uitbouw van ons winkelpand met meer winkelruimte, kantoren en meer ruimte voor logistiek. We hadden een businessplan uitgewerkt voor de volgende 5 jaar en deden een inschatting van de te verwachten groei.

Maar dan kwamen er wegenwerken, niemand kon ons nog bereiken en de verwachtte groei kwam er niet…

Ook het onlinegebeuren was één van mijn grote uitdagingen. Het was een constante zoektocht naar wat er ging gebeuren online. Ga ik nog blijven bestaan als ik hier niet in mee ben?

Experten adviseerden mij om bij mijn fysieke winkel te blijven, maar ik heb daarin toch mijn eigen paden bewandeld. Opnieuw de botten aan en door de modder want een onlinewinkel vergt toch weer behoorlijke investeringen.

Maar ondernemen is vallen en opstaan en het feit dat ik ingezet heb om ook met deze evolutie mee te zijn, is nadien in coronatijden- een enorm voordeel gebleken.

Wat is je grootste win?

Wat mezelf betreft denk ik dat het mijn kracht geweest is om van een negatieve ervaring een katalysator te maken waardoor ik Sonia ben geworden, de ambitieuze onderneemster, steeds creatief op zoek naar nieuwe dingen. Ik spreek ook nooit over problemen, maar over uitdagingen en motiveer mezelf: “Komaan Sonia, je gaat dat kunnen!”

Heb je tips voor andere vrouwelijke ondernemers?

Ze moeten goed weten dat ze kiezen voor een ander leven: als ondernemer sta je zelf aan het stuur maar je moet zelf ook de consequenties dragen. Het is een gevarieerd leven én nooit saai maar je moet voldoende weerbaar zijn. Veerkracht is heel belangrijk om te kunnen omgaan met de pieken en dalen van het ondernemerschap.

Ondernemen is niet comfortabel achterover in je zetel liggen maar innovatief én creatief zijn. Netwerken en gesprekken met andere ondernemers kunnen hierbij zeker helpen en kunnen je op je route indicaties geven dat je eens van richting moet veranderen.

Maar bijeenkomsten moeten energie geven en je moet jezelf nadien verplichten om er iets mee te doen.

Recente interviews