Shecan K Financieel management K Break-even analyse, een handig instrument om financiële beslissingen te nemen.

Break-even analyse, een handig instrument om financiële beslissingen te nemen.

okt 27, 2022 | Financieel management

Als ondernemer is het belangrijk om je BREAK-EVEN POINT (BEP) te berekenen. Het maakt dat je inzicht krijgt in hoeveel je moet verkopen om geen verlies te draaien.

Dit kan nuttig zijn als je wil inschatten wat de impact is van:

  • verhoging van de prijs
  • verlaging van de kosten
  • het aanwerven van een nieuw personeelslid -> hoeveel meer omzet moet je dan maken?

Ook als je naar de bank gaat om financiering te vragen is het interessant om te weten wanneer je break-even gaat draaien

Hoe gaan we dit nu berekenen?

Eerst even een definitie:

BREAK-EVEN POINT = Totale vaste kosten / (verkoopprijs- variabele kosten per stuk)

Nog een kleine opfrissing over de soorten kosten:

  • Vaste kosten = kosten die maandelijks hetzelfde zijn ongeacht de hoeveelheid die je verkoopt bv huur van je pand, afschrijvingskosten…
  • Variabele kosten = kosten die gemaakt zijn om je product of dienst te verkopen. Kunnen wisselen afhankelijk van hoeveel je verkoopt.

Het wordt duidelijker aan de hand van een voorbeeld:

Een fictief bedrijf dat hout verwerkt tot meubilair wil een nieuw product aanbieden:

  • een kast met een verkoopprijs van 1.500€
  • de totale vaste kosten van het bedrijf worden geschat op 200.000€
  • de inkoopprijs van de grondstoffen om één kast te maken (variabele kosten) =700€

BEP = 200.000€/ (1.500€-700€) = 250 stuks

Dit betekent dat als het bedrijf 250 kasten verkoopt de totale opbrengsten = totale kosten. Van het ogenblik dat er meer kasten verkocht worden, maakt het bedrijf winst.

Aanvullend kunnen we de benodigde omzet berekenen:

BREAK-EVEN OMZET = verkoopprijs x aantal stuks

BEO = 700€ x 250 stuks = 175.000€

Door break-even analyse te doen ga je als ondernemer onderbouwde beslissingen nemen, niet meer alleen vanuit een buikgevoel maar op basis van feiten. Je weet namelijk precies wanneer een volgende stap in je bedrijf winstgevend wordt.

Categorieën