Shecan K Financieel management K Heb jij als ondernemer zicht op je cashflow?

Heb jij als ondernemer zicht op je cashflow?

nov 1, 2022 | Financieel management

Als ondernemer heb je meestal een goed beeld van je omzet en je kosten. De cashflow is voor veel ondernemers echter minder duidelijk.

Sommige kleine bedrijven houden hun cashflow niet bijDIT IS EEN GEMISTE KANS!

Omdat een duidelijke cashflow planning je veel verteld over de gezondheid van je bedrijf én een goede prognose maakt dat je meer onderbouwde beslissingen kan nemen.

De termen winst, omzet en cash zijn verschillende dingen die wel eens door elkaar worden gehaald. Het is niet omdat je bedrijf winst maakt, dat er geld op je rekening staat.

En als je je rekeningen niet meer kan betalen, dan zit je in de problemen!

Als ondernemer is het belangrijk om het onderscheid te maken.

OMZET = prijs * aantal = bedrag dat je in een periode verdient door het verkopen van producten/diensten.

WINST = omzet – alle gemaakte kosten = bedrag dat je onderaan de streep overhoudt als alle kosten in mindering gebracht zijn.

Resultatenrekening (P&L)

In de resultatenrekening vind je de opbrengsten en de kosten terug maar er wordt NIET gekeken naar het geld dat effectief binnen en buiten gaat.

CASHFLOW = inkomsten – uitgaven = verschil tussen het geld dat binnenkomt en er weer uit gaat tijdens een bepaalde periode.

Waar kan je de gegevens met betrekking tot de cash van je bedrijf dan wel terugvinden?

BALANS: aan de actief zijde onderaan bij ‘Liquide middelen’ -> LET OP: dit is een momentopname of m.a.w. een beeld van hoeveel er op dat moment op je rekening stond (als je de dag nadien 100.000€ moest betalen, kan je rekening er al gans anders uitzien…).

CASH FLOW STATEMENT = film van de cash:

  • document dat een beeld geeft van de kaspositie van een bedrijf
  • verplicht neer te leggen bij de jaarrekening door grote bedrijven (er zijn criteria die bepalen wanneer een bedrijf ‘groot’ is).

Het is dus niet verplicht voor kleine bedrijven maar wel ZEER NUTTIG om ook in kaart te brengen.

Hoe pak je dit aan? In een volgende blog ga ik hier dieper op in dus…stay tuned 😉

Categorieën